Interview met Bas Meuleman in Broadcast Magazine

Nieuw onbemand luchtvaartuig voor high-end camera’s

Bocavista zoekt het hogerop!

Op een filmset in Londen had de camera in december nog Johnny Depp, Ewan McGregor en Gwyneth Paltrow in het vizier, maar ook film- en videoproducent Bocavista tackelde alle regelrompslomp en mag luchtopnamen maken met hun UAS (Unmanned Aircraft System). Ready for take-off?

Het hele artikel: Interview Broadcast Magazine met Bocavista Jan 2014

10562530835_a642d3b0df_oVan huis uit is Bas Meuleman regisseur en bracht in die hoedanigheid veel sportevenementen in beeld voor de NOS en Eyeworks. Met zijn Bocavista stort hij zich al ruim zes jaar op (live) programma’s, bedrijfsfilms en commercials, met een focus op HD luchtopnamen.

Wanneer werd zijn interesse in Unmanned Aircraft Systems gewekt? “Begin 2012 werkte ik op verzoek van een opdrachtgever met een UAS en een hobbyvlieger. De piloot was zeer welwillend, maar filmen is toch een vak apart en hij had geen oog voor het plaatje. Ook reageerde de relatief lichte UAS op de wind en moesten de camerabeelden in postproductie worden gestabiliseerd. Bovendien was het luchtvaartuig alleen geschikt voor kleine consumentencamera’s. Ik liep een paar keer tegen die problemen op en besloot op zoek te gaan naar een goed systeem, speciaal ontwikkeld en gemaakt voor audiovisuele toepassingen.”

Bron; Broadcast Magazine

Discussie
En dat systeem vond Meuleman. “De luchtvaarttuigen waarmee we vliegen, zijn zogenaamde multirotors: ‘kleine’ op afstand bestuurbare helikopters. In de volksmond ‘drones’, maar die naam wordt vooral geassocieerd met het Achtuurjournaal, voorpagina’s van kranten en aanvallen door het Amerikaanse leger op de Taliban… In Nederland is het inzetten van drones door politie en justitie onderwerp van discussie. Wij spreken liever van een UAS (Unmanned Aircraft System) of UAV (Unmanned Aircraft Vehicle), want wat wij doen heeft natuurlijk helemaal niets te maken met oorlogsvoering of privacyschending.”

Het is een UAS speciaal ontworpen voor audiovisuele producties. Enerzijds kan het zwaardere camera’s, zoals een RED Epic, de lucht in tillen, anderzijds is de bediening vanaf de grond te regelen voor focus- en diafragmacontrole. Ook de
stabilisatie van de camera is uniek te noemen; de zogenaamde flight-head wordt ook gebruikt als stabilisator onder een crane. Bovendien is de camera op drie assen gyro gestabiliseerd, wat zorgt voor een evenwichtig plaatje en een rechte horizon. Het pan bereik is 360 graden en meer dan 90 graden tilt. De kers op de taart is dat we de beelden in HD naar een grondstation sturen, waardoor de beelden in hoge kwaliteit te monitoren zijn voor camera operators en de regisseur. Voor zover ik weet, is dit de enige UAS in Nederland die zoveel kan. Niet zo gek als je bedenkt dat er meer dan drie jaar aan gewerkt is door mensen uit het vak.”

Tien stappen
“Voordat we een opdracht uitvoeren, moeten we tien stappen doorlopen,” vervolgt Meuleman. “Van het schrijven van een vluchtplan tot het inlichten van de luchtverkeersleiding en lokale autoriteiten. Alles in het kader van veiligheid.

Drone met High-End camera RED EpicTijdens een opdracht werken we met een driemansploeg: een piloot, een cameraman en een safety observer. De piloot is verantwoordelijk voor het veilig vliegen van het luchtvaartuig, de cameraman bedient de camera en de observer is verantwoordelijk voor alles wat er op de grond gebeurt en het wel en wee van zijn collega’s.”

Omdat onze UAS een grote capaciteit heeft, is deze bij uitstek geschikt voor commercials, tv-, drama- en bioscoopproducties. Dit soort opdrachtgevers weet de weg naar ons vooral te vinden vanwege de mogelijkheid high end camera’s te tillen.
Live gaan we onze machine ook inzetten. Begin april gaan we voor de NOS bijvoorbeeld beelden maken van de beklimming van de Keutenberg tijdens de 49e Amstel Gold Race.”

Wat voor traject hebben jullie doorlopen? “Al snel kwam ik erachter dat het vliegen met deze luchtvaartuigen aan strenge regels gebonden is. Sinds 1 juli 2013 is het in Nederland verboden om ermee te vliegen. Met het krijgen van de ontheffing zijn we bijna een jaar bezig geweest. Allereerst schreven we een handboek met de ins and outs van Bocavista, de verantwoordelijkheden, de luchtvaartuigen en de procedures die we volgen. Dat boekwerk gaat naar de overheid ter goedkeuring. Vervolgens wordt het personeel opgeleid bij een onafhankelijke instantie. Zonder dat theorie- en praktijkexamen ben je niet verzekerd in geval van schade of ongelukken. Wij zijn nu zover dat we een gekwalificeerd bedrijf zijn met bevoegde piloten en state of the art machines.”

Bron: Broadcast Magazine

Vanaf maart organiseren wij demo’s!

Interesse?