CASE: 360º gegamificeerde VR-experience met instore & online activatie

De Case


Fietsen is Gazelle! Sinds de eerste fiets in 1899 de werkplaats verliet, is dit bedrijf niet meer weg te denken uit het Nederlandse landschap. Niet vreemd, dus, dat het sponsor is van de sporters van TeamNL. In aanloop naar de Winterspelen van 2018 was het zaak om dit extra onder de aandacht te brengen. De uitdaging was een ‘one-size-fits-all’ video-oplossing voor de fysieke en online wereld. Het antwoord: 360º video.

Samen met Helden Media ontwikkelden we een 360º VR Experience. Hierin fietste Olympisch windsurfkampioen Dorian van Rijsselberghe dwars door Pyeongchang, langs alle relevante plekken voor TeamNL. Hij verkende het lokale eten, de tradities en testte het ijs voor de schaatsers. Dit deed Dorian uiteraard allemaal op de nieuwe Gazelle CityGo fiets.

360 video

We hebben een woord verstopt in Pyeongchang! Als jij het woord kunt vinden en invult op bit.ly/360videoGazelle maak je kans op een Gazelle CityGo #TeamNL fiets! Go, go, go! 🇰🇷🚴

Geplaatst door Gazelle op Vrijdag 9 februari 2018

Productie

Eind 2017 reisden we af naar Pyeongchang, Zuid Korea. Het team, bestaande uit een regisseur, cameraman, klant, Dorian en CityGo fiets, filmde in vier dagen een achttal scenes in Seoul, Pyeongchang en de Olympische arena’s. 

Met dank aan een lokale producer, fixer en chauffeur, werd de taal barrière geslecht. Andere uitdagingen ter plekke, waren het schieten van bewegende shots en Dorian veilig op de fiets houden in een miljoenenstad.
In de montage lag het accent vooral op verrijking van de beelden, middels (3D) motion graphics. 

Bekijk de making of (regie en edit Bram Rekers)

Delivery

VR-experience 

De VR-experience werd gelanceerd tijdens de officiële presentatie van TeamNL in januari van 2018. De atleten konden met een VR-bril op vast proeven aan de Koreaanse sfeer.

Instore en online activatie 

Daarnaast is de VR-film ontsloten in Gazelle winkels in het hele land en via social media beschikbaar gesteld. Het resultaat is dus een meeslepende ervaring die op elk platform kan worden ingezet. Per platform verschillen de accenten.

o

Zo is er voor social media een laag met 3D elementen toegevoegd, voor gamification. Deze elementen vormen een antwoord waarmee de oplettende kijker een prijs kan winnen. 

Zo is de video, naast informatief en onderhoudend, ook activerend.

De doelen voor online traffic en engagement werden binnen 2 dagen bereikt.

Missie geslaagd.

teamNL winterspelen 360 tour

Advies nodig over instore en online marketing? 

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 53552458 of nynke@bocavista.nl). Ik help je graag, Nynke