BLOG: Facebook vs. Instagram: wat heeft mijn bedrijf er aan?

Aan het begin van elk jaar voert onderzoeksbureau Newcom het grootste social media onderzoek in Nederland uit. In dit onderzoek wordt gekeken naar het gebruik van social media onder de Nederlandse bevolking. Nu de zomer bijna voorbij is blikken we terug op dit onderzoek en beantwoorden wij de vraag: wat heeft mijn bedrijf hier eigenlijk aan?

blog: facebook vs instagram

De statistieken

Laten we beginnen met de meest interessante inzichten uit het onderzoek: Whatsapp staat nog altijd bovenaan. De berichtendienst heeft inmiddels 11,9 miljoen gebruikers en groeide met 3% (ten opzichte van 2018). Facebook daalde in aantal gebruikers: dit komt waarschijnlijk door de negatieve berichten rondom privacy in die periode. Instagram daarentegen, in bezit van moederbedrijf Facebook, steeg met maar liefst 20%. 4,9 Miljoen Nederlanders hebben een account op het platform. Ook LinkedIn blijft stijgen: 6%.

Het totaal aantal gebruikers (top 5)

beeld: Newcom

Ook in dagelijks gebruik zien we vergelijkbare veranderingen met een gelijke top 4. LinkedIn verliest een aantal plekken en staat met 611.000 dagelijkse gebruikers in 2019 op nummer 8.

Het dagelijks gebruik in aantallen (top 5)

beeld: Newcom

Hoewel het Facebook gebruik afneemt zien we dat het concern als geheel een stabiele positie behoudt: 94% van Nederland maakt gebruik van één of meerdere platformen van het Facebook concern.

beeld: Newcom

Facebook is nog steeds nummer één

Terug naar de hoofdvraag: wat heeft mijn bedrijf hier eigenlijk aan? Om deze vraag te beantwoorden kijken we eerst naar het soort gebruik op Instagram: als gebruiker zoek je zelf een account op en volg je deze. Je krijgt enkel berichten te zien van de accounts die jij volgt. Op Facebook zie je ook berichten waar vrienden, of zelfs vrienden van vrienden op hebben gereageerd. Een bericht op Facebook heeft dus een veel grotere kans om gezien te worden. Daarbij komt ook nog dat Facebook nog steeds een sterke nummer twee positie behoudt op totale en dagelijkse gebruikers: ver boven de rest. 

Hoewel Facebook het vorig jaar voor bedrijven moeilijker heeft gemaakt om op een organische manier de doelgroep te bereiken, zijn de mogelijkheden met betaalde advertenties nog altijd groots. Deze advertenties kunnen namelijk zowel op Facebook als Instagram geplaatst worden. Het bijhouden van een Instagram account heeft daarentegen een veel hogere drempel. Nogmaals: mensen moeten het account zelf zoeken en willen volgen.

Elk bedrijf die nog geen gebruik maakt van advertenties op Facebook laat elke seconde goud liggen. Vergeet alleen niet jouw eigen pagina ook goed bij te houden!

We zijn erg benieuwd naar het gebruik in 2020. We verwachten een stijging in het Instagram gebruik, maar denken ook dat het zakelijk nog niet gebruiksvriendelijk genoeg is: dit is sterk afhankelijk van de grootte en het soort bedrijf dat je hebt. We houden het in de gaten!

Advies nodig over social media marketing? 

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 53552458 of nynke@bocavista.nl). Ik help je graag, Nynke