CASE: Authentieke en gepersonaliseerde content voor een keten

(video, foto & 360º foto)

De Case

In de professionele schilderswereld worden slechts een aantal verfmerken echt serieus genomen. Alles draait om een goed en duurzaam resultaat en bij het horen van de naam ‘Sikkens’ gaat menig schildershoofd goedkeurend op en neer. Het merk is onderdeel van AkzoNobel, maar de verkooppunten, de zogenoemde Sikkens Centers, zijn voor een groot deel in de handen van franchisenemers.

Het merk staat synoniem voor kwaliteit en duurzaamheid; is het ‘go to’-product, maar staat bekend als wat afstandelijk en prestigieus. De wens is om de uitstraling van Sikkens bij te sturen naar een merk dat benaderbaar is en aansluit bij de slogan ‘vakmanschap is mensenwerk’. 

Het antwoord ligt in gepersonaliseerde content. Binnen de branding van Sikkens hebben alle Sikkens Centers een eigen online plek. De webpagina’s zijn qua opzet hetzelfde, maar worden voorzien van een persoonlijke inhoud. Authenticiteit betekent dat je geloofwaardig bent; eigen content helpt bij de online vindbaarheid van je bedrijf.

Ons voorstel bestaat uiteindelijk uit de productie van de volgende content.

  • Bedrijfsvideo – een persoonlijk portret van de werknemers
  • Portretfoto’s van het personeel – om een gezicht te geven aan de winkel 
  • Foto’s van het pand – goed voor de vindbaarheid in Google
  • 360º foto – ook goed voor de online vindbaarheid

Dit kan uiteraard efficiënt worden gemaakt. We gaan langs bij de mensen van de Sikkens Centers en portretteren ze samen met hun klanten; op zoek naar wat de werknemers drijft. Van winkelpersoneel, via de buitendienst tot aan de directeur. Iedereen mag plaatsnemen in onze speciale (aqua-blauwe) fauteuil voor een diepte-interview. Wat is er zo mooi aan verf? Wat vind je belangrijk? Wanneer is voor jou een werkdag geslaagd? Ook de schilder neemt plaats op het pluche om zijn kant van het verhaal te tonen. De relatie tussen werknemers en schilders staat veelal centraal. We hebben geprobeerd dit zoveel mogelijk te benadrukken, aangezien er in elk afzonderlijk Sikkens Center sprake is van een hechte band.

Productie

Na goedkeuring van het concept, hebben we in het voorjaar alle hoeken van Nederland gezien; van Steenwijk tot Sittard en Den Helder tot Goes. Elk Sikkens Center veranderde tijdelijk in een opnamestudio. Deze studiosetting was in elke vestiging identiek. Zo ontstond er na verloop van tijd een reeks portretten die qua opzet hetzelfde zijn, maar qua inhoud verschilden. Een veelgehoorde term in Sikkens-land is: “De vent maakt de tent.” Dit geldt uiteraard ook voor de portretten.

Naast de interviews, maakten we in elke vestiging opnames van de dagelijkse praktijk. De personeelsleden werden allemaal gefotografeerd en er werd een 360* foto van het interieur gemaakt. Zo produceerden we, naast de video, ook portretten en foto’s van de vestiging.

Eén van de mooie uitdagingen hierbij, was het geruststellen van de geïnterviewden, die toch in een niet alledaagse situatie terecht kwamen.  

Door deze opzet was het mogelijk om alles met 1 camjo (met verstand van fotografie) te produceren.

Delivery

Uiteindelijk hebben we videoportretten voor zo’n 20 vestigingen gemaakt, met een lengte van ongeveer een minuut. Daarnaast hebben we  de personeelsleden, gevels en interieurs van zo’n 70 vestigingen gefotografeerd. De content werd opgeleverd in verschillende formaten, zodat we de volledige ‘range’ van website (foto en video), social media (square video en ondertitels) en Google (betere vindbaarheid op Maps) hadden gecoverd.