CASE: Stop met zenden en laat de kijker bepalen wat hij wil zien

Stop met zenden en laat de kijker bepalen wat hij wil zien met interactieve video

De Case
Februari 2018; De lente staat voor de deur en ieder zichzelf respecterend verfmerk bereidt zich voor op de langere dagen vol kluskansen. Zo ook CetaBever. Het verfmerk heeft het grootste marktaandeel in Nederland, maar grijpt de lente aan om een nieuw verhaal te creeren. Een verhaal met 3 woorden: “Hou ’t Simpel.” Aan ons de uitdaging om deze boodschap te vertalen naar relevante online content. Het antwoord: een interactieve video.

Het hart van deze interactieve video bestaat uit zes How-To-video’s’. Als gebruiker kies je zelf welk verfproces je wilt leren. Aan de hand van korte fragmenten en animaties, maak je een reis door de interactieve video. En kom je er niet uit? Met een klik op het scherm brengt de video je bij verschillende hulpkanalen. Jij bepaalt wat je wilt zien en hebt zo daadwerkelijk interactie met de video.

Productie
Het maken van een interactieve video begint aan de tekentafel. Alle mogelijke adviezen en producten worden eerst in kaart gebracht, gecategoriseerd en gekoppeld aan de meest voorkomende situaties. Dit resulteert in een zogenoemde boomstructuur waarin alle mogelijk klikbare opties zichtbaar worden. Al deze opties worden uiteindelijk video’s of grafische elementen waar de klant doorheen kan ‘wandelen’, met als einddoel een passend advies.

De beelden voor de How-To’s is zijn in 1 dag gedraaid in een studio, met regisseur, cameraman en belichter. Alle animaties zijn in de montage toegevoegd en vervolgens in de interactieve ‘mal gegoten.

Delivery
Dit alles resulteert in één videoproduct dat alles in zich heeft; productinformatie, hulp en branding. De kijker zit achter het stuur en bepaalt zelf wat hij of zij wil zien.
De uitdaging bij de oplevering lag in een optimale ervaring op zowel mobiel, tablet als laptop. Dit betekende dat de laadtijd niet te lang mocht zijn en de elementen op alle platforms goed leesbaar moesten zijn.

Naast de interactieve video leverden we lineaire video’s aan met de afzonderlijke klussen. Dit om ook aanwezig te zijn op sociale platforms als Facebook en Youtube. Zo bedienden we mensen die via deze kanalen ‘binnen kwamen’ en vergrootten we traffic naar de site van CetaBever.

Meten is weten
Klikgedrag levert in potentie een hoop informatie op. Dat is met een interactieve video niet anders. Op basis van de maandelijkse rapportage heb je inzicht in wat mensen wel of niet willen weten. Met deze informatie ben je in staat om advies te optimaliseren, informatievoorziening aan te passen of uit te breiden en zelfs je winkel beter af te stemmen op de behoefte van de klant.

Met de lente in volle gang, heeft CetaBever een ‘online video tool’ die op een simpele manier visueel uitleg geeft aan iedere beitsklus.

Bekijk hier het eindresultaat: https://www.bocavista.nl/interactieve-video/ 

Interesse in een interactieve video? 

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 53552458 of nynke@bocavista.nl). Ik help je graag, Nynke