BLOG: 4 tips om authentieker over te komen!

Uit een enquête van Cohn & Wolfe is gebleken dat authenticiteit nog steeds belangrijk is. Eerder al in 2014 kwam een soortgelijke enquête uit met vergelijkbaar resultaat: 9 op de 10 mensen laat weten merken te belonen voor hun authenticiteit(!).

Daarvan is zelfs 52% bereid het merk aan te raden aan andere mensen. 

Al vijf jaar lang is authenticiteit dus belangrijk, als het niet langer is: zo ook in 2019. Ben jij al bewust van hoe authentiek je overkomt? Is ‘authentiek zijn’ al onderdeel van jouw strategie, tone-of-voice en boodschap die je over wilt brengen?

Bijna iedereen is bereid merken te belonen voor hun authenticiteit (91%!)

Hoe kom je authentiek over?

Doordat we nu al jaren worden overspoeld met advertenties en berichten van bedrijven/merken zijn we langzamerhand ook steeds beter geworden in het filteren van algemene verkooppraatjes. Hier een aantal tips om de authenticiteit van jouw bedrijf te verhogen zodat jij jouw doelgroep wel bereikt:

    1. Wees eerlijk en transparant
    2. Laat zien wie je bent
    3. Luister naar je klanten
    4. Behandel iedere klant als individu

Wees eerlijk en transparant

Eerlijkheid duurt het langst, maar kan net als content marketing veel resultaat leveren. Door eerlijk en transparant te zijn zorg je ervoor dat jouw doelgroep echt ‘bevriend’ kan raken met jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan video’s en fotografie van jouw bedrijf, winkel of producten.

Laat zien wie je bent

Letterlijk. De succesformule bevindt zich niet in de fake it till you make it mentaliteit, maar juist in jezelf zijn. Mensen praten veel liever met een echt persoon dan met een logo of stukje tekst. Op onze homepage is goed te zien hoe wij dit doen :).

52% van de mensen is bereid een authentiek merk aan te raden aan andere mensen

Luister naar je klanten

Hoor wat je klanten zeggen, wat ze vinden en waar zij het over hebben. Meng je in dit gesprek en ontdek wat er speelt. Dit biedt de perfecte mogelijkheid om in te spelen op wat er momenteel gaande is. Een goed begin is reageren op de reacties van jouw volgers. Klinkt logisch, toch?

Behandel iedere klant als individu

Praat niet tegen je doelgroep als een groep. Richt je boodschap op het individu. Dit kan simpelweg al door je doelgroep aan te spreken met ‘je’ of ‘jou’. “Ik ga niet zomaar iemand helpen met authentiek overkomen; ik ga jou helpen!”

Advies nodig over social media marketing? 

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 53552458 of nynke@bocavista.nl). Ik help je graag, Nynke