Social media marketing tip: Zorg ervoor dat je gevonden wordt

Wordt gevonden op social media

Vindbaarheid draait om de juiste woorden. Zaak om ze te vinden en te gebruiken! Met goede termen zal Google (en Youtube) jouw content optimaal indexeren. Potentiële klanten zullen je daarmee sneller vinden.

Voor je gaat typen, doe je er verstandig aan om een stukje onderzoek naar je doelgroep te doen. Wat is hun behoefte? Waar hebben ze het over? En welke zoekwoorden gebruiken ze? Hier kun je achter komen door, bijvoorbeeld, te grasduinen in de comments-sectie van vergelijkbare content. Of neem een kijkje bij de concullega’s.

De titel
Een kloppende titel zegt precies waar het over gaat. Gebruik de belangrijkste zoekwoorden voor een pakkende hoofdzin. En als het kan, verpak de titel dan in een vragende vorm. Veel mensen zijn op zoek naar een antwoord. Als je hun vraag goed kunt verwoorden, is titel beter toegespitst op de behoefte van je doelgroep. Zoekopdrachten worden tegenwoordig ook steeds meer ingesproken. Je raadt het al; dit is vaak vraag.

De omschrijving
Hou de body tekst kort en bondig. Een juiste, simpele omschrijving met de broodnodige informatie, is het beste. De omschrijving is ook een goede plek om een link naar je website, productpagina, dienst, etc. te plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat je de kijkers oproept tot actie; dat kan een like, een oproep tot delen of een vraag zijn. Probeer je kijker het gevoel te geven dat zijn of haar deelname waarde heeft. Zo bouw je een band met je doelgroep.

#
De juiste hashtags; deze zogenoemde metadata is onmisbaar voor een goede vindbaarheid. Naast je belangrijke zoekwoorden (bijvoorbeeld: ‘lasagne’ en ‘parmezaan’) maak je een mix van algemene en specifieke hashtags (zoals makkelijk, vegetarisch, ovenschotel, bechamelsaus).

Advies nodig over social media marketing?

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 53552458 of nynke@bocavista.nl). Ik help je graag, Nynke