YouTube Marketing

YouTube Marketing volgens het HHH-model

Zo zorgen we ervoor dat jouw boodschap naar boven komt

Video content die aankomt op de juiste plek en je bedrijf helpt te bloeien

In 2015 presenteerde YouTube (Google) een content marketing model op basis van het zogenoemde ‘Hero, Hub & Help’-principe. Een hele mond vol, maar het komt in het kort neer op een drietrapsraket voor je online uitingen.

De heren van YouTube vertellen je hiermee eigenlijk wat voor soorten video’s je moet maken om een goed resultaat te boeken op het videoplatform.

Het HHH-model bestaat uit 3 soorten content voor je campagne:

  • Help content, ook wel Hygiene content
  • Hub content
  • Hero content

Moederbedrijf Google raakte met dit model een gevoelige snaar, want het is na 4 jaar nog steeds de basis voor een sterke content marketing strategie.

Een strategie voor je uitingen is uiteraard belangrijk in de hele ‘reis’ die je klant aflegt. Het is de basis voor content voor verschillende wensen en behoeften van je potentiële klanten. Deze behoefte bestaat bijvoorbeeld uit kennis van je producten of diensten (om ze aan te schaffen).

Hieronder wat meer uitleg over de verschillende smaakjes in je masterplan.

Meer weten over YouTube marketing? Bel of mail mij, ik help je graag! Bas (Ps, je kunt mij bereiken op bas@bocavista.nl of rechtstreeks op 06 50657171).

Het HHH-model van YouTube

Help content

Deze content is altijd relevant voor je doelgroep met als doel nieuw publiek te lokken en je bereik te vergroten. Help of (Hygiene) content richt zich op de uitleg van je product of dienst en beantwoordt de belangrijke vragen van jouw doelgroep. Je geeft antwoord op vragen die vooral via Google of andere zoekmachines gesteld worden. Het is dus belangrijk dat deze content goed vindbaar is op Google (SEO).

Met deze content, je raadt het niet, help je jouw doelgroep. De content is vaak informatief. Denk aan product video’s, reviews, how-to video’s, FAQ’s en handleidingen.

Het antwoord op de vraag wat voor jouw doelgroep relevant is, kun je vaak zelf het best beantwoorden. Je kent je klanten, als het goed is, het beste. En anders zijn het wel je accountmanagers.

Goede voorbeelden van Help content zijn de productvideo’s van Coolbue:

Hub content

Hub content is content die terugkeert met een vaste regelmaat. Denk hierbij aan blogs en vlogs, een video serie, maar ook nieuwsbrieven. De Hub content wordt met actief gepusht, zodat je doelgroep op gezette tijden van je hoort. Dat klinkt eenvoudig, maar Hub content bedenken en ontwikkelen, vraagt veel van je creativiteit. Op welke manier ga je je doelgroep elke keer weer voor je winnen.

Hub content moet zorgen voor likes, shares, volgers en abonnees. Kortom deze content moet voor verbinding met je doelgroep zorgen.

Voorbeelden van Hub content zijn de cockpit tales van KLM:

Hero content

Dit is de content die zorgt voor views die de potentie moet hebben om viraal te gaan. Noem het de ‘Wow-factor’, om eens een vies woord te gebruiken.

Het zijn posts die je doelgroep verast, verbaast, vermaakt of soms shockeert of emotioneert.

Speel in op herkenbare emoties en gebruik humor.

Hero content maak je ongeveer twee keer per jaar en is eigenlijk de traditionele TV commercial, anno nu.

Voorbeelden van goede Hero content zijn:

Het HHH-model van YouTube kort samengevat

Help content – is er altijd. Via Google en andere zoekmachines wordt jouw content gevonden doordat je relevante antwoorden geeft op de vragen en behoeften van jouw doelgroep.

Hub content – zorgt er voor dat deze nieuwe bezoekers zich verbinden en fans worden van jouw organisatie, merk, producten of diensten.

Hero content – zorgt voor nieuwe bezoekers, mensen die kennis maken met jouw organisatie, merk, producten of diensten.

Advies nodig over YouTube Marketing?

Neem contact met mij op voor gratis advies (via 06 – 50657171 of bas@bocavista.nl). Ik help je graag, Bas